The Confrontation of Modernism with the System of Wilayat Faqih

Document Type : Original Article

Author

Level Four, Islamic Seminary, Ph.D. in Jurisprudence, Al-Mustafa University, Qom, Iran

10.22081/ijp.2025.72325.1083

Abstract

In the contemporary world, the tension between tradition and modernity has become a significant challenge for political and cultural systems. The system of Wilayat Faqih, as a model of governance, faces fundamental questions regarding its ability to engage with modernism and its achievements. This article focuses on the central question of whether modernism—as a rationality-based, technology-driven movement—can coexist with an Islamic government grounded in Wilayat Faqih, examining the dimensions of this encounter. Modernism, scientific progress, and individualism promote a worldview that appears to conflict with the foundations of religious governance. On the other hand, an Islamic government, based on divine injunctions, cannot remain indifferent to global developments. Using a descriptive-analytical approach and drawing on primary Islamic sources and historical philosophical texts, this study investigates four key pillars: (1) modernism and its dimensions, (2) the structure of Islamic governance, (3) the flexibility of Sharia rulings, and (4) mechanisms for jurisprudential interaction with technology.The findings indicate that in the fields of empirical sciences and technology, interaction is not only possible but necessary; however, in the ideological domain, serious confrontation persists. The article presents a jurisprudential framework for leveraging modern achievements in service of Sharia objectives, relying on concepts such as “governing rulings” and “the influence of time and place in ijtihad.” At the same time, it warns that any engagement must not alter the foundations of Sharia or weaken religious authority. This research charts a novel path for overcoming the deadlock between tradition and modernity in religious governance.

Keywords


* قرآن کریم
** نهج البلاغه
ابن کثیر، إسماعیل بن عمر. (1407ق). البدایة والنهایه. قم: دار الفکر.
احمدی، بابک. (1403). معمای مدرنیته. تهران: نشر مرکز‌
احمدی میانجی، علی. (۱۴۲۹ق)‌‌. مکاتیب الائمه^. قم: دفتر نشر اسلامی.
حایری یزدی، عبدالکریم. (1418ق‌) دررالفوائد (چاپ ششم). قم: موسسه النشر الاسلامی‌‌.
جوهری، ابونصر. (1407ق). تاج اللغه و صحاح العربیه (چاپ چهارم). بیروت: دار العلم للملایین.
جهانبگلو، رامین. (1385). مدرن‌‌ها. تهران: نشر مرکز‌‌‌.
راغب اصفهانی، أبوالقاسم. (1414ق). المفردات فی غریب القرآن. بیروت: دار القلم.
سپهر، محمدتقی. (۱۳۸۲) ناسخ التواریخ: زندگانی حضرت امیر المؤمنین علی بن ابیطالب×. قم: انتشارات مطبوعات دینی.
صدر، سیدمحمدباقر. (۱۴۲۹ق). دروس فی علم الاصول. قم: دارالصدر.
طباطبایی، سیدمحمدحسین. (1341). درباره مرجعیت و روحانیت (مقاله ولایت و زعامت)‌. بی‌جا: بی‌نا.
طبری، محمد بن جریر. (۱۳۸۷ق). تاریخ الطبری (تاریخ الامم و الملوک). بیروت: دارالتراث.
ظهیری، مجید. (۱۳۸۱). مدرنیته، روشنفکری و دیانت. مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
فتال نیشابوری، محمد بن الحسن. (۱۴۲۳ق). روضه الواعظین. قم: دلیل ما.
کلینی، محمد بن یعقوب. (۱۴۰۷ق). الکافی. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
کاشف الغطاء، محمدحسین. (1388). اصل الشیعه و اصولها (مترجم: ناصر مکارم شیرازی به عنوان آیین ما). قم: انتشارات امام علی بن ابی طالب×.
مجلسی، محمد باقر. (1403ق) بحارالانوار. بیروت: مؤسسة الوفاء.
مطهری، مرتضی. (1390). مجموعه آثار. تهران: انتشارات صدرا.
هودشتیان ، عطا. (1381). مدرنیته، جهانی شدن و ایران. تهران: شرکت چاپخش سهامی خاص.